- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Med uttrycket pengar i bestämmelserna om framskjuten beskattning vid andelsbyten avses kontant betalning.
Referat
Högsta förvaltningsdomstolen meddelade den 19 juni 2025 följande dom (mål nr 4639-24).
Bakgrund
1. Kapitalvinst ska enligt huvudregeln tas upp till beskattning det år en tillgång avyttras. Ett byte av tillgångar anses vara en form av avyttring.
2. Om ett byte avser andelar i företag kan bytet under vissa förutsättningar omfattas av särskilda bestämmelser om framskjuten beskattning. Enligt dessa bestämmelser beskattas inte avyttringen av de bortbytta andelarna det år bytet sker, utan beskattningen skjuts fram till dess att de andelar som har tagits emot vid bytet avyttras. Bestämmelserna gäller vid andelsbyten där en fysisk person är säljare och ett företag är köpare och där ersättningen för de bortbytta andelarna lämnas i form av andelar i det köpande företaget. Ersättning får även till en del lämnas i pengar, men den delen beskattas i så fall det år bytet sker.
3. R.L. ägde hälften av aktierna i två olika bolag, Unikaboxen Stockholm AB och Unikaboxen Sverige AB. I september 2020 bytte både han och den andre ägaren av Unikaboxen Stockholm sina aktier i det bolaget mot nyemitterade aktier i Unikaboxen Sverige. Unikaboxen Stockholm blev därmed ett helägt dotterbolag till Unikaboxen Sverige. Av beslutet av bolagsstämman i det sistnämnda bolaget framgår att ersättningen till aktietecknarna bestod av dels de nyemitterade aktierna, dels ett kontantbelopp om tio miljoner kronor.
4. Samma dag som aktierna tecknades ställde Unikaboxen Sverige ut skuldebrev till R.L. och den andre aktietecknaren om vardera fem miljoner kronor. I skuldebreven anges den ränta som löper på skuldebrevet, att betalning ska ske senast två månader efter anfordran, att Unikaboxen Sverige kan lösa hela eller delar av skulden i förtid samt att skuldebrevet inte får överlåtas utan den andra partens medgivande.
5. R.L. yrkade att bytet skulle beskattas enligt bestämmelserna om framskjuten beskattning vid andelsbyten. Skatteverket bedömde dock att utställandet av ett skuldebrev inte kunde betraktas som ersättning som lämnas i pengar. Till följd av det ansåg Skatteverket att förutsättningarna för att tillämpa reglerna om framskjuten beskattning inte var uppfyllda och andelsbytet beskattades därför enligt huvudregeln.
6. R.L. överklagade till Förvaltningsrätten i Stockholm och anförde att skuldebrevet som sådant inte utgjorde avtalsvillkor avseende andelsbytet. Enligt hans uppfattning var det endast överlåtelseavtalet, dvs. det köpande bolagets beslut om nyemission och de villkor som anges där samt teckningslistan avseende de nya aktierna, som skulle ligga till grund för bedömningen av om bestämmelserna om framskjuten beskattning var tillämpliga. Han anförde vidare att bolaget har löst sin kredit i takt med att likviditet funnits tillgänglig, men att betalningstidpunkten saknar betydelse för frågan om framskjuten beskattning.
7. Förvaltningsrätten avslog överklagandet med följande motivering. Med ersättning i pengar enligt reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyten avses kontant ersättning. I detta fall har någon kontant betalning i enlighet med villkoren i överlåtelsehandlingarna inte skett utan i stället har skuldebrev till förmån för respektive aktietecknare upprättats. Skulden till R.L. var i februari 2022 ännu inte helt reglerad och det har därmed inte varit fråga om en temporär skuld. Det är de verkliga förhållandena som ska ligga till grund för bedömningen och ersättning ska därför anses ha lämnats dels i form av andelar, dels i form av ett skuldebrev. Reglerna om framskjuten beskattning är därmed inte tillämpliga.
8. R.L. överklagade vidare till Kammarrätten i Stockholm som instämde i förvaltningsrättens bedömning att med pengar i de aktuella bestämmelsernas mening avses kontant ersättning. Eftersom den del av ersättningen som beslutats att lämnas i pengar inte hade erlagts kontant utan genom upprättande av ett skuldebrev ansåg kammarrätten att bestämmelserna inte var tillämpliga och avslog överklagandet.
Yrkanden m.m.
9. R.L. yrkar att andelsbytet ska beskattas enligt bestämmelserna om framskjuten beskattning och begär ersättning för kostnader i Högsta förvaltningsdomstolen med 61 750 kr.
10. Skatteverket anser att överklagandet ska avslås.
Skälen för avgörandet
Frågan i Högsta förvaltningsdomstolen
11. Frågan är vad som avses med uttrycket ”pengar” i bestämmelserna om framskjuten beskattning vid andelsbyten.
Rättslig reglering m.m.
12. Av 41 kap. 1 § första stycket inkomstskattelagen (1999:1229) framgår att inkomster i form av kapitalvinster ska beskattas i inkomstslaget kapital. Med kapitalvinst avses enligt 2 § första stycket bl.a. vinst vid avyttring av tillgångar.
13. Med avyttring avses enligt 44 kap. 3 § bl.a. byte av tillgångar. Av 26 § första stycket följer att kapitalvinst som uppkommer vid ett byte som huvudregel ska tas upp som intäkt det beskattningsår då bytet sker.
14. I 48 a kap. finns bestämmelser om framskjuten beskattning vid andelsbyten. Av 2 § framgår att med andelsbyte avses att en fysisk person avyttrar en andel i ett företag till ett annat företag. Ersättningen ska vara marknadsmässig och lämnas i form av andelar i det köpande företaget. Ersättningen får till en del lämnas i pengar.
15. Enligt 48 a kap. 9 och 10 §§ ska den ersättning som lämnas i pengar tas upp som kapitalvinst det beskattningsår då andelsbytet sker medan mottagna andelar ska anses förvärvade för en ersättning som motsvarar det omkostnadsbelopp som gällde för den avyttrade andelen.
16. Bestämmelser om beskattning av andelsbyten finns också i EU:s s.k. fusionsdirektiv (2009/133/EG). Enligt artikel 1 gäller direktivet endast sådana andelsbyten som berör bolag från två eller flera medlemsstater. Av artikel 8 framgår att ett andelsbyte som uppfyller villkoren i direktivet inte får leda till att säljaren beskattas för tilldelningen av andelar i det förvärvande bolaget. Ett av dessa villkor är enligt artikel 2 e att vederlaget vid bytet utgörs av värdepapper som representerar kapitalet i det förvärvande bolaget samt, i tillämpliga fall, kontant betalning som inte överstiger tio procent av värdet av dessa värdepapper.
Högsta förvaltningsdomstolens bedömning
Skattefrågan
17. Bestämmelserna i 48 a kap. inkomstskattelagen om framskjuten beskattning vid andelsbyten är tillämpliga både på sådana andelsbyten som omfattas av fusionsdirektivet och sådana som inte gör det, t.ex. för att bytet inte berör bolag från olika medlemsstater eller för att kontantvederlaget vid bytet överstiger den gräns som anges i direktivet. Tolkningen av de svenska bestämmelserna ska dock även i de sistnämnda fallen så långt det är möjligt göras i överensstämmelse med vad som följer av direktivet (RÅ 2000 ref. 23).
18. För att ett andelsbyte ska omfattas av bestämmelserna om framskjuten beskattning gäller enligt 48 a kap. 2 § inkomstskattelagen att ersättning får lämnas endast i form av andelar i det köpande företaget och pengar. Uttrycket ”pengar” motsvaras i direktivet av uttrycket ”kontant betalning”. En tolkning av den svenska bestämmelsen i ljuset av direktivet leder därmed till att endast sådan ersättning som kan anses utgöra kontant betalning omfattas av uttrycket pengar.
19. I det nu aktuella fallet har ersättningen – vid sidan av de nyemitterade andelarna – i överlåtelsehandlingarna bestämts till ett belopp i kronor. Enbart den omständigheten att detta belopp inte omedelbart betalades till R.L., vilket innebar att han i stället fick en fordran på bolaget, kan inte anses innebära att ersättningen inte uppfyller kravet på att vara en kontant betalning. Att ett skuldebrev upprättades i samband med andelsbytet för att manifestera denna fordran utesluter inte heller att ersättningen kan ses som en kontant betalning.
20. Enligt Högsta förvaltningsdomstolens mening kan innebörden av uttrycket kontant betalning emellertid inte utsträckas till att avse betalningsarrangemang som innefattar annat än kortfristiga krediter. I detta fall anger skuldebrevet inte något bestämt förfallodatum utan löper i stället på obestämd tid. Av utredningen i målet framgår dessutom att bolaget skulle betala av skulden först i takt med att likviditet funnits tillgänglig, dvs. syftet var att ge bolaget något annat än en kortfristig kredit.
21. En sådan överenskommelse om betalning av ersättningen kan inte jämställas med kontant betalning. Bestämmelserna om framskjuten beskattning vid andelsbyten är därför inte tillämpliga. Överklagandet ska därmed avslås.
Ersättning för kostnader
22. Frågan i målet är av betydelse för rättstillämpningen och R.L. har därför rätt till skälig ersättning för sina kostnader i Högsta förvaltningsdomstolen. Yrkat belopp är skäligt.
Högsta förvaltningsdomstolens avgörande
Högsta förvaltningsdomstolen avslår överklagandet.
Högsta förvaltningsdomstolen beviljar R.L. ersättning för kostnader i Högsta förvaltningsdomstolen med 61 750 kr.
I avgörandet deltog justitieråden Jäderblom, Ståhl, Classon, Gäverth och Medin. Föredragande var justitiesekreteraren Gustav Granholm.
______________________________
Förvaltningsrätten i Stockholm (2023-11-09, ordförande Andersson):
Frågorna i målet
Huvudfrågan i målet är om reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyte är tillämpliga vid beskattningen av andelsbytet av de 125 aktierna i Unikaboxen Stockholm AB. Vid sin prövning ska förvaltningsrätten särskilt bedöma om ersättningen om 5 000 000 kr har lämnats i pengar i den mening som avses i 48 a kap. 2 § inkomstskattelagen. Vidare ska förvaltningsrätten även pröva om R.L. ska beviljas ersättning för kostnader i förvaltningsrätten.
[text här utelämnad]
Är reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyte tillämpliga?
R.L. har under år 2020 genomfört ett andelsbyte där han bytt 125 av sina aktier i Unikaboxen Stockholm AB (apportegendomen) mot 17 500 nyemitterade aktier i Unikaboxen Sverige AB (det köpande bolaget) och en ersättning om 5 000 000 kr.
R.L. har fört fram att ersättningen om 5 000 000 kr har lämnats i pengar och att reglerna om framskjuten beskattning därmed är tillämpliga på andelsbytet. Han har gjort gällande att det endast är överlåtelseavtalet, dvs. det köpande bolagets beslut om nyemission och de villkor som anges där samt teckningslistan avseende de nya aktierna, som ska ligga till grund för bedömningen av om reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyte är tillämpliga, eftersom skuldebreven som sådana inte utgör avtalsvillkor avseende avyttringen.
Förvaltningsrätten konstaterar att det som villkor i överlåtelsehandlingarna anges att de två aktietecknarna (Roger Norberg och R.L.) förutom de nytecknade aktierna även ska erhålla ett kontant belopp om 10 000 000 kr och att betalning av de nya aktierna ska erläggas inom två veckor. Någon kontant betalning i enlighet med dessa villkor har dock inte skett. I stället har två skuldebrev, om vardera 5 000 000 kr till förmån för respektive aktietecknare, upprättats samma dag som överlåtelsehandlingarna upprättades. Skulden till R.L. var i februari 2022 ännu inte helt reglerad. Det har därmed inte varit fråga om någon temporär skuld. Förvaltningsrätten anser att det oaktat vad som anges i villkoren i överlåtelsehandlingarna är de verkliga förhållandena som ska ligga till grund för bedömningen av den ersättning som har utgått vid andelsbytet och bedömer därför att ersättning har lämnats dels i form av 17 500 andelar i det köpande bolaget, dels i form av ett skuldebrev om 5 000 000 kr.
Enligt reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyte får en del av ersättningen lämnas i pengar. Förvaltningsrätten anser att med ersättning i pengar avses kontant ersättning. I detta fall har ersättningen lämnats dels i form av andelar i det köpande bolaget Unikaboxen Sverige AB, dels i form av ett skuldebrev. Eftersom en del av ersättningen för apportegendomen lämnats i form av ett skuldebrev är det inte fråga om ett andelsbyte med framskjuten beskattning (se Kammarrätten i Göteborgs dom den 24 maj 2017 i mål nr 6516-16). Reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyte kan därför inte anses vara tillämpliga.
Förvaltningsrätten finner inte skäl att betrakta överlåtelsen av apportegendomen som något annat än ett andelsbyte.
Överklagandet ska därmed avslås.
Ersättning för kostnader
Enligt 43 kap. 1 § skatteförfarandelagen (2011:1244) har den som i ett ärende eller mål har haft kostnader för ombud, biträde, utredning eller annat som denne skäligen har behövt för att ta till vara sin rätt, efter ansökan rätt till ersättning om den sökandes yrkanden i ärendet eller målet bifalls helt eller delvis, ärendet eller målet avser en fråga som är av betydelse för rättstillämpningen eller om det finns synnerliga skäl för ersättning.
R.L. har inte vunnit bifall till sin talan och ersättning för kostnader kan därför inte medges på den grunden. Målet avser inte heller någon fråga som är av betydelse för rättstillämpningen och det föreligger inte synnerliga skäl i detta fall. Yrkandet om ersättning för kostnader i förvaltningsrätten ska därmed avslås.
– Förvaltningsrätten avslår överklagandet och yrkandet om ersättning för kostnader.
Kammarrätten i Stockholm (2024-07-05, Westberg, Börjesson och Söderhjelm):
Inkomstbeskattning
Frågan i målet är om förutsättningarna är uppfyllda för att tillämpa bestämmelsen i 48 a kap. 2 § inkomstskattelagen om framskjuten beskattning vid andelsbyten. Avgörande för bedömningen är om den ersättning som beslutats till del ska utgå har lämnats i pengar i den mening som avses i bestämmelsen.
I 48 a kap. inkomstskattelagen finns regler om framskjuten beskattning vid andelsbyten. Bestämmelserna utgör undantag från huvudregeln att skattskyldighet för en kapitalvinst vid avyttring av andelar inträder vid avyttringstidpunkten (jfr 44 kap. 26 § inkomstskattelagen). Med andelsbyte avses enligt 2 § ett förfarande som uppfyller villkoren i 5–8 §§ samt följande förutsättningar: 1. En fysisk person (säljaren) ska avyttra en andel (den avyttrade andelen) i ett företag (det avyttrade företaget) till ett annat företag (det köpande företaget). 2. Ersättningen ska vara marknadsmässig och lämnas i form av andelar i det köpande företaget (mottagna andelar). Ersättningen får till en del lämnas i pengar.
Av handlingar som upprättats i samband med en extra bolagsstämma i Unikaboxen Sverige AB den 8 september 2020 framgår bl.a. följande. R.L. ska erhålla 17 500 nyemitterade aktier i Unikaboxen Sverige AB i utbyte mot 125 aktier i Unikaboxen Stockholm AB. R.L. ska erhålla ett kontant belopp om 5 000 000 kr från Unikaboxen Sverige AB. Vid vilken tidpunkt det kontanta beloppet ska erläggas framgår inte. Samma dag har ett skuldebrev om 5 000 000 kr upprättats mellan R.L. och Unikaboxen i Sverige AB.
Kammarrätten ifrågasätter inte att de villkor som framgår av bolagsstämmans beslut ur ett bolagsrättsligt perspektiv uppfyller aktiebolagslagens krav för ett giltigt andelsbyte. Det innebär emellertid inte att förfarandet uppfyller förutsättningarna för framskjuten beskattning enligt 48 a kap. 2 § inkomstskattelagen. Av bestämmelsens ordalydelse framgår nämligen att det med andelsbyte avses ett förfarande som uppfyller villkoren i 5–8 §§ samma kapitel och övriga förutsättningar som finns angivna i den aktuella bestämmelsen.
Det finns ingen fastställd definition av vad som avses med ”pengar” i 48 a kap. inkomstskattelagen. Av förarbetena framgår att villkoren för uppskov utformats på i huvudsak samma sätt som villkoren enligt reglerna för internationella andelsbyten (prop. 1998/99:15 s. 179). Internationella andelsbyten reglerades tidigare i lagen (1994:1854) om inkomstbeskattning vid gränsöverskridande omstruktureringar inom EG, IGOL. Det innebär enligt kammarrätten att ledning för tolkningen av bestämmelsen i 48 a kap. 2 § inkomstskattelagen kan sökas i förarbetena till IGOL. Av förarbetena till nämnda lag framgår att vederlaget utgörs av andelar i det övertagande bolaget samt eventuellt kontant vederlag. Däremot får inte någon del av vederlaget utgå i annan form, t.ex. en revers (prop. 1994/95:52 s. 29). I förarbetena till bestämmelsen i dess nuvarande lydelse omnämns vidare den ersättning som till del får utgå i pengar som ”kontanter”, ”kontant ersättning”, ”kontantdel” och ”kontant vederlag” (prop. 1998/99:15 s. 183 f. och prop. 2005/06:39 s. 27 f.). Av 48 a kap. 9 § inkomstskattelagen framgår vidare att ersättning i pengar ska tas upp som kapitalvinst det beskattningsår då andelsbytet sker. Bestämmelsen utgår således från att beskattningstidpunkten för den ersättning som utgår i pengar sammanfaller med andelsbytet. Vid en sammantagen bedömning och med beaktande av bestämmelsernas ursprung, systematik och karaktär anser kammarrätten att med ”pengar” i 48 a kap. inkomstskattelagen avses kontant ersättning.
En förutsättning för ett giltigt andelsbyte enligt 48 a kap. 2 § inkomstskattelagen är därför att den del av ersättningen som lämnas i pengar utgår i kontant ersättning. Det innebär enligt kammarrätten att betalningstidpunkten infaller senast vid den tidpunkt som samtliga övriga förutsättningar för andelsbytet ska vara uppfyllda. Den del av ersättningen som till del beslutats ska utgå i pengar har i förevarande fall inte erlagts i kontant ersättning utan genom upprättande av ett skuldebrev. Ersättning har således inte lämnats i pengar i den mening som avses i 48 a kap. 2 § inkomstskattelagen. Mot denna bakgrund är reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyten inte tillämpliga. Förfarandet ska i stället beskattas som ett vanligt byte. Överklagandet ska därmed avslås.
Ersättning för kostnader
Det har inte kommit fram skäl att göra någon annan bedömning än den som förvaltningsrätten har gjort när det gäller ersättning för kostnader. Överklagandet ska därför avslås även i denna del.
Kammarrätten har avslagit R.L:s överklagande. Målet avser inte en fråga som är av betydelse för rättstillämpningen och det har inte heller kommit fram att det finns synnerliga skäl för ersättning. Ansökan om ersättning för kostnader i kammarrätten ska därför avslås.
– Kammarrätten avslår överklagandet och ansökan om ersättning för kostnader.
