Underprisöverlåtelse

Body

Har drivit ett utvecklingsprojekt i sex år. Inga inkomster eller försäljning har skett. Ej heller har yrkats på några avdrag. Ska nu bolagisera projektet och ta in investerare.

Det förväntade projektvärdet/bolagsvärdet kan förväntas var högt även för den första investeraren. Är det korrekt att jag kan inkomstbeskattas för skillnaden mellan mitt

överlåtelese pris (1kr) och ett bedömt "marknadsvärde" ? Kommer själva vara stor ägare (+ 50 %) i det nya bolaget?