Införsel av pengar från Frankrike
Hej,
- Läs mer om Införsel av pengar från Frankrike
- 1 kommentar
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Hej,
Sedan juli 2012 har jag ett AB som inte bedriver någon annan verksamhet än att "direkt eller indirekt, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed förenlig verksamhet". Inga anställda finns, ingen verksamhet och jag äger själv 100 %.
Det finns en större summa pengar i bolaget och vad jag förstår kan jag ta ut dessa till 25 % skatt efter 5 år. Det har tillkommit pengar även under 2013 och 2014 i bolaget. Det första bokslutet är gjort och gällde då juli-dec 2012 samt jan-dec 2013.
Hej!
Har några frågor gällande beskattning av valutahandel i näringsverksamhet via AB som ej är bildat ännu.
Affärsidén är att bedriva valutahandel. Själva tradingen utförs av extern part som betalas via provision på utfallet i handeln.
Då denna verksamhet kommer drivas som näringsverksamhet så antar jag att eventuella vinster från valutahandeln beskattas med bolagskatt efter att företagets kostnader dragits av, eller?
Exempel:
-Företaget lånar in 1.000.000kr av externa investerare till 12% ränta (120.000kr räntekostnad)
Hej,
Ett företag i Mexico letar efter möjligheter att komma in på svenska marknaden och vill anställa mig som deras kontaktperson och projektledare i Sverige. Jag undrar hur blir det med skatter då om man jobbar och bor i Sverige men blir anställd i ett annat land?
Jobbar sedan 3 år tillbaka i Dubai som pilot och har familjen (Fru o 2 barn) boende i Dubai tillsammans med mig. Vi är alla utskrivna ifrån Sverige sedan dag 1, men har kvar ett hus vi äger i Sverige. (Skrivet på mig och min fru 50% var, vi bodde i huset innan utlandsflytt)
Vi är alla Svenska medborgare och har Svenskt pass.
Huset har varit uthyrt tills nu (Vilket vi skattat i Sverige för) men tanken är att familjen nu skall nyttja huset på sommaren och alltså fortsättningsvis inte ha huset uthyrt. Familjen kommer befinna sig max 72 dagar i Sverige per år.
Hej.
Försöker hitta om frågan ställts förut men jag kan inte hitta den.
Om man tar anställning eller öppnar eget företag i Dubai.
Vad är det då för skatteregler som gäller?
Måste man fortfarande skatta i Sverige?
Eller vad krävs för att inte bli dubbelbeskattad.
MVH Selma99
Hur beräknas tillgodoräknat belopp på skattekontot?
Omprövning inkomstskatt gjord, beslut/nedsättning tillgodoräknad på skattekontot. Kan (ska?) beloppet KVITTAS mot all övrig skattsom blir kvar att betala???
Alltså - kan (ska) du om skattekontot sammanställs sänka skatt att betala mot tillgodofört belopp. Ska tillgodofört belopp på skattekontot beräknas som en inbetalning?
...blev fel i tidigare inlägg, detta obesvarat. Tack
OECD har beslutat att banker runt om i världen inklusive Luxemburg kommer att börja lämna information till ditt folkbokföringsland från och med den 1/1-2015.
Menas det att från och med 1/1-2015 kommer de att börja rapportera om händelser eller gäller det retroaktivt så att även om man avslutat kontot i början på 2014 så kommer de att skicka uppgifter om det till skattemyndigheten. ?
Mycket tacksam för svar
Mvh
Claes
Jag har en enskild firma som gjort en del vinst i år, men nu har jag insett att det är betydligt bättre för min del att ha ett AB då jag även har en anställning på 100% och det är där jag tjänar mitt levebröd och vinsten i företaget har jag (och har alltid haft) för avsikt att låta vara kvar hela tiden för att försöka få företaget att gå med mer i vinst.
Jag har tänkt flytta över allt i verksamheten till AB och avluta EF (Om det inte är lönt att behålla av något annat skäl?).
Det är så att jag har en Youtube kanal som ständigt växer. Jag har ett partnerskap med ett ryskt/amerikanskt företag som "äger" min kanal och som på så sett betalar ut pengar till mig genom att dom marknadsför reklam i mina youtube klipp.