Experten svarar!

Resande konsult

Jag jobbar som konsult i Sverige, och fakturerar via Svenskt AB.  Jag tar då ut lön från mitt svenska AB.

När jag fysiskt finns i Norge, fakturerar jag från mitt norska bolag till mitt svenska AB (som fakturerar kunden) så vinsten blir i Norge.  Jag tar då ut lön från mitt norska AS.

Hyra ut privat näringsfastighet till AB

<p>Hej,</p><p>Jag äger en näringsfastighet (321) som privat person och har ett AB som har ett större underskott.</p><p>AB kan inte köpa näringsfastigheten pga den höga stämpelskatten samt summa att lösa lånen.</p><p>Jag tänkte därför hyra ut fastigheten till AB för en summa som motsvarar mina utgifter för fastighetsavgift, amorteringar, försäkring och ränta.</p><p>AB hyr sedan ut lägenheterna och lokalen och tar hand om intäkterna.

Utdelning till boende utomlands

Jag bor sedan 18 månader tillbaka i USA. I sverige har jag tillsammans med två andra personer ett bolag med en summa pengar som ska delas ut nästa år.

Mina kollegor tar utdelning till egna svenska bolag. Jag har inget bolag just nu men kan starta ett bolag här i USA.

Beloppet som delas ut är större än utrymmet för 3:12 reglerna.

1. Är 3:12 reglerna tillämpningsbara för utdelning till mig som privatperson som bor utomlands. 

2. Om de är tillämpningsbara blir det då inkomst av tjänst i min amerikanska deklaration?

Underskott från tidigare år

Hej,

 

följande scenario: ett utländskt moderbolag som äger en svensk filial (underskottsföretag)  ska starta ett svenskt AB. Tanken är att lägga ner filialen.

Finns det möjlighet att undvika att man gå miste om filialens underskott och att man på något sätt för den till AB:t? Jag tänker på kapitalbidragsspärren och beloppsspärren.

 

Mvh

Henning