HFD 2025 ref. 36

Skattereduktion för utförd installation av grön teknik kan medges för utgifter för en laddningsbox som förutom laddningspunkt till elfordon även har en funktion för dubbelriktad laddning. Förhandsbesked om inkomstskatt.

Högsta förvaltningsdomstolen meddelade den 18 juni 2025 följande dom (mål nr 1414-25).

Bakgrund

1. Den som har haft utgifter för utförd installation av grön teknik kan ha rätt till skattereduktion. Med installation av grön teknik avses bl.a. installation av vissa typer av laddningspunkter till elfordon. Skattereduktionen baseras på utgifterna för arbete och material och får uppgå till högst 50 000 kronor för ett beskattnings­år. 

2. K.B. planerar att installera en laddningspunkt till elfordon och överväger att köpa en laddningsbox som förutom laddningspunkt även har en funktion för dubbelriktad laddning.

3. Med dubbelriktad laddning avses att elflödets riktning kan vändas, så att det går från batteriet till den laddningspunkt som fordonets batteri är anslutet till. Innebörden av detta är att elektri­citet kan flöda både från nätet till batteriet och i motsatt riktning. Elektricitet från fordonsbatteriet kan därmed användas för andra ändamål än för drift av fordonet. 

4. Funktionen för dubbelriktad laddning är en integrerad del i den laddningsbox som K.B. överväger att köpa. Det är en relativt ny produkt på marknaden och den är dyrare än traditionella laddnings­boxar. 

5. Genom en ansökan om förhandsbesked ville K.B. få veta om han kan få skattereduktion för installation av grön teknik för materialkostnaden för laddningsboxen även om den också kommer att användas för att ta elektricitet från fordonsbatteriet. 

6. Skatterättsnämnden fann att skattereduktion kan medges för installation av en laddningsbox som, förutom laddningspunkt, även innehåller en integrerad funktion för dubbelriktad laddning.

Yrkanden m.m.

7. Skatteverket yrkar i första hand att förhandsbeskedet ska ändras på så sätt att skattereduktion medges med skäligt belopp motsvaran­de kostnaden för att installera en laddningspunkt utan funktion för dubbelriktad laddning och i andra hand att ingen skattereduktion medges. Skatteverkets uppfattning är att funktionen för dubbel­riktad laddning inte är skattereduktionsgrundande och att detta gäller oavsett om den installeras separat eller om den ingår som en del i en reduktionsgrundande produkt. 

8. K.B. anser att förhandsbeskedet ska fastställas.

Skälen för avgörandet
Rättslig regleringm.m.

9. I 67 kap. 36–45 §§ inkomstskattelagen (1999:1229) finns bestäm­melser om skattereduktion för utgifter för utförd installation av grön teknik. Med installation av grön teknik avses bl.a. enligt 38 § 3 installation av laddningspunkt till elfordon under förutsättning att laddningspunkten uppfyller vissa krav. 

10. Av 36 § fjärde stycket framgår att utgifterna för installation av grön teknik utgörs av det debiterade beloppet för arbete och material inklusive mervärdesskatt. Den sammanlagda skattereduk­tionen får enligt 45 § andra stycket uppgå till högst 50 000 kronor för ett beskattningsår.

Högsta förvaltningsdomstolens bedömning

11. Inkomstskattelagens bestämmelser om skattereduktion för installation av grön teknik infördes 2020 och ersatte flera förord­ningar om stöd till privatpersoner för vissa installationer. Av förarbete­­na framgår att skattereduktionen skulle omfatta samma slags installationer som berättigade till stöd enligt de olika stödför­ordningarna, och definitionerna av de stödberättigande åtgärderna överfördes i allt väsentligt till inkomstskattelagen (prop. 2020/21:1 Förslag till statens budget, finansplan och skattefrågor s. 291). 

12. Förordningen (2017:1318) om bidrag till privatpersoner för installation av laddningspunkt till elfordon var en av de förordning­ar som bestämmelserna i inkomstskattelagen ersatte. Av 4 § i för­ordningen framgick att de bidragsberättigande kostnaderna var de material- och arbetskostnader som behövdes för att installera ladd­ningspunkten, såsom kostnader för laddbox och framdragning av el. 

13. Av det anförda följer att utgifter för laddningsbox kan ligga till grund för skattereduktion under förutsättning att laddnings­boxen behövs för att installera en sådan laddningspunkt som avs­es i 67 kap. 38 § 3 inkomstskattelagen. Något stöd för att begränsa rätten till skattereduktion på den grunden att laddnings­boxen, förutom laddningspunkt, även har en funktion för dubbelriktad laddning finns inte. Skatterättsnämndens förhandsbesked ska där­med fastställas.

Högsta förvaltningsdomstolens avgörande

Högsta förvaltningsdomstolen fastställer Skatterättsnämndens för­hands­­besked.

I avgörandet deltog justitieråden Jermsten, Knutsson, Baran, von Essen och Nilsson. Föredragande var justitiesekreteraren Daniel Brohall.

______________________________

Skatterättsnämnden (2025-03-03, Cejie, Dahlberg, Eng, ordförande, Hellenius, Sundin, Werkell och Östman Johansson.):
Förhandsbesked

Skattereduktion medges för installation av en laddningsbox som, förutom laddningspunkt, även innehåller en integrerad funktion för dubbelriktad laddning. 

Skatterättsnämndens bedömning 

Vilket arbete och material som ingår i en installation av grön teknik och berättigar till skattereduktion framgår inte närmare av lagtexten. Reduk­tionen ska dock omfatta samma slags installationer som tidigare bidrag på området och laddningsbox utgör en sådan kostnad som typiskt sett ingår i underlaget för stöd till installation av laddningspunkt. 

Frågan i ärendet är om skattereduktion ska medges för kostnaden för en laddningsbox som, utöver själva laddningspunkten, innehåller andra funk­tioner. 

Teknikutvecklingen möjliggör att flera funktioner kan byggas in i en laddningsbox än vad som är nödvändigt för att ladda elfordon. Utrustning­en kan alltså bli mer avancerad än vad som behövs för att uppnå stödets ursprungliga syfte att göra det enklare och billigare för hushåll att installera laddningspunkter och på så sätt bidra till omställningen av hållbara transporter (prop. 2017/18:1, Utgiftsområde 20 s. 105). Vilka funktioner som i framtiden kan komma att byggas in i laddningsboxar och vilka kostnader det medför om sådan utrustning i sin helhet ingår i under­laget för skattereduktion är också svårt att överblicka. 

I 67 kap. 45 § IL finns emellertid ett takbelopp för hur mycket skatte­reduktion som kan medges årligen. Regelsystemet innehåller således i sig en mekanism som begränsar möjligheten till skattereduktion för avancerad utrustning eller i övrigt kostsamma material- och arbetskostnader till en nivå som lagstiftaren funnit lämplig. Det finns enligt Skatterättsnämndens uppfattning inte anledning att därutöver begränsa underlaget för skatte­reduktion för viss utrustning till skäligt belopp. 

Skattereduktion ska därför medges även för laddningsbox med inte­grerad funktion för dubbelriktad laddning.