Hej!
vi har ett HB i sverige som agerar konsult inom IT-branchen åt svenska kunder. För en viss besällning har vi fått hjälp av en person som bor utomlands, närmare besämt i Ryssland. Frågan är således, vilka skatter blir aktuella när vi nu ska betala lön till denna person? Vilka dokumentationskrav ställer skatteverket i liknande fall?
Hej John!
Det finns från svensk sida inga krav vare sig på inbetalning av skatt eller avgifter. Det föreligger däremot skyldighet att efter kalenderårets utgång lämna kontrolluppgift (gul ) på utbetald ersättning. Uppgiften lämnas tillsammans med övriga kontrolluppgifter till Ert ordinarie skattekontor. Det finns nämligen en överenskommelse i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Ryssland om ett ömsesigt utbyte av uppgifter.
Hälsningar/Hans
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera

Svar till John Galt: Betala lön från HB till anställd i annat