Holdingbolag
Hej!
Jag har en fråga angående holdingbolag.
- Läs mer om Holdingbolag
- 4 kommentarer
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Hej!
Jag har en fråga angående holdingbolag.
Vad händer med kupongskatten om 10 procent om Sveriges regering säger upp dubbelbeskattningsavtalet med Portugal och avtalet upphör att gälla 31 december 2020? Blir det full kapitalskatt om 30 procent på aktieutdelningar från Sverige under 2021 och framåt?
Hej, jobbar heltid med ett amerikanskt nystartat bolag. För smidighetens skull fakturerar jag från mitt AB men har blivit erbjuden equity (finns olika typer som jag förstått det) i bolaget som blir baserad på vad jag vill ha betalt per år. Dom har anlitat en amerikansk jurist i sverige som kommit fram till att bästa lösningen är att mitt bolag får equityn och inte jag personligen, vilket jag är lite tveksam till verkligen är det bästa upplägget.
Är det någon som har bättre koll på hur detta funkar mottager jag gärna tips.
Hej
Jag har en fråga. Min blivande man bor i Turkiet och just nu så vill han överföra stora pengar till mitt konto för att köpa mark och sen bygga hus. Måste jag betala skatt på dessa pengar( några miljoner) när de hamnar på mitt swedbank konto? Måste jag meddela detta banken innan han överför pengar? Måste jag prata med skattemyndigheterna ? Skall jag betala förmögenhetsskatt? Får vi problem på något sätt? Måste jag visa överföringsdokument på att jag har fått pengar från min blivande man? Tacksam för hjälp.
Hälsning Magdalena
Jag har lånat ut pengar (samt själv tagit ett lån för detta) och skickat utomlands. När jag nu ska få tillbaka pengarna från utlandet, måste jag skatta på dem då???
Hej allihopa!
Jag har ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag ska lista min egna situation kort under:
Hej!
Hej
Är det tillåtet med bruttolöneavdrag när man har SINK skatt. Exempelvis, gästarbetare som kommer från land utanför EU, är i Sverige 3 månader. Kan de dra av för flygbiljetten som bruttolöneavdrag ?
Jag har under en kortare tid haft ett AB som bisyssla till mitt ordinarie arbete. Nu har jag blivit uppsagd från mitt ordinarie arbete med ett antal månadslöner som kompensation. Efter dessa månadslöner är jag till arbetsmarknadens förfogande. Jag har även Unionens löneförsäkring, så under ett år i princip ska jag ha 90% av tidigare lön. Arbetslöshetskassan säger dock att om jag har detta företag så är jag inte berättigad a-kassa.
Så min fråga är nu om jag kan sälja mitt AB för 1 kr till min pappa, och på så sätt ha rätt till A-kassa?
Hej, jag undrar om det finns någon möjlighet för ett svenskt företag att skicka personal för att jobba i ett annat land inom koncernen och enbart debitera direkta kostnader? Personen ska inte bli anställd lokalt i utlandet, utan anställningen ligger fortfarande kvar i det svenska företaget. Arbetet utgörs av tjänster till det utländska företagets kund. I ett avtal framgår det att det svenska företaget inte tar någon som helst risker, men ska heller inte debitera någon vinst och overheads.