Överföring av onoterade aktier
Hejsan!
Jag ska bli delägare i ett svenskt aktiebolag, men är skattemässigt bosatt i Norge. Då jag sannolikt ska flytta till Sverige om ett år men kommer att få utdelning från bolaget på våren, har jag två alternativ för att undgå norsk skatt:
1. Jag skriver en närstående som ägare till aktierna och överför dem till mig senare (kan detta göras utan att det uppstår någon skatt?)
2. Jag upprättar ett svenskt AB, och lägger ägarskapet av aktierna där för att sedan ta ut pengarna efter att jag har flyttat till Sverige igen.
- Läs mer om Överföring av onoterade aktier
- 1 kommentar
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
