Hej
Har haft enskild firma i ca 10 år, men nu startat upp ett AB. Jag har tänkt använda AB:t som ett rent "driftbolag", dvs bokföra löpande kostnader och intäkter (lönekostnader, mtrl till kund, fakturor till kund, etc) , men inte låta det äga några inventarier. Dessa tänkte jag låta vara kvar i enskild firma (äger dessa redan, och är ju mer eller mindre min privata egendom).
Min fråga: kan jag från enskild firma fakturera de faktiska kostnaderna för bilresor, en marknadsmässig hyra av verktyg, etc, till AB:t ???
Finns det några särskilda regler som jag kan läsa på?
Eftersom du har dessa saker i din enskilda firma kan du fakturera en marknadsmässig hyra för dessa saker till aktiebolaget. Dock vet jag inte vad en marknadsmässig hyra för dessa saker är.Är du momsregistrerad måste du dock fakturera med moms.
Du kan ju om du använder din privata bil i aktiebolaget skattefritt få 18,5 kr/mil.De torde täcka de faktiska kostnaderna.
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera

Eftersom du har dessa saker