Baserad i Sverige, "independent contractor" med företag i USA
Hej,
- Läs mer om Baserad i Sverige, "independent contractor" med företag i USA
- 1 kommentar
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Hej,
Hej,
Efter man lämnar Sverige är man enligt så kallad 10-årsregeln skyldig att betala skatt på kapitalvinster. Jag är Irländare och har bott i Sverige sedan 2009.
Jag ska strax kanske flytta till annat land (Nederländerna). Gäller 10-årsregeln för alla som flytta från Sverige eller bara för Svensk medborgare?
Tack för din hjälp.
Mvh
Bryan
Hej!
Jag och min make sålde en lägenhet i Stockholm och köpte en fastighet utanför Kalmar. Realisationsvinsten är runt 500 000 kr.
Nu har min make dött och jag måste sälja fastigheten.
Är det som jag hört att man kan minska realisationsvinsten genom att visa utgifter för fastigförbättrande åtgärder, typ ombyggnad, upprustning för att på så sätt minska realisationsvinsten?
Hej, jag bor i England sedan 7år där jag driver ett företag och ett annat med säte på Cypern. De har inga kopplingar till Sverige och vinsterna har blivit korrekt beskattade av mina revisorer.. Jag funderar nu att flytta till tillbaka till Sverige men att först göra ett "mellanstopp" i Monaco för att där ge mig själv utdelning från bolagen där dessa är skattefria. Jag undrar nu om dessa medel förblir fria från svensk skatt den dagen jag flyttar till Sverige och hur länge man isåfall måste vara i Monaco innan jag kan flytta hem till Sverige?
Hej
Om jag startar en grosist och säljer för samma pris som jag själv har köpt det, skattas det då? Finns det någon vinst man måste gå över för att det ska skattas?
Hur fungera det?
Tack på förhand.
Är det möjligt att ta ut styrelsearvode från ett bolag i träda?
Jag har ett par privatlägenheter som jag tänker hyra ut till svenska och internationella turister i Ungern.
Har enskild firma i Sverige och undrar nu var/hur jag beskattar denna inkomst?
Hej!
Jag funderar att tillsammans med en kompis köpa upp renoveringsobjekt, renovera de och sedan sälja de med vinst.
Vilken bolagsform bör detta göras i om någon bolagsform överhuvudtaget, vilken form medför alltså bäst skatteeffekter?
Hej,
Jag har flyttat till Frankrike men har fortfarande en svensk arbetsgivare och får min lön utbetald i Sverige precis som förut. Jag är ännu inte folkbokförd i Frankrike. Jag vet inte hur länge jag kommer att stanna så jag litar än så länge på 183-dagarsregeln. Jag jobbar inte specifikt på en fransk arbetsplats utan reser mycket över hela Europa, övrig tid jobbar jag hemifrån.
Det jag nu undrar är:
Tjänar jag inkomstskattemässigt på att betala skatt i Frankrike istället? Eller tillämpas en utjämningsregel? I så fall hur länge?
Hej,
jag fick nyligen reda på av min far att jag har en kapitalförsäkring i utlandet, närmare bestämt Storbrittanien. Med tanke på att jag har haft noll kännedom om den har den självklart inte skattats för i Sverige, men däremot i England.