Experten svarar!

Utlandssvensk med aktieägarskap

Hej, jag har flyttat till utlandet och har min skattemässiga hemvist i det nya landet. Jag jobbar som konsult åt ett svenskt företag, men får min lön via ett faktureringsbolag i ett tredje land (Hongkong). Därav beskattas jag inte på inkomsterna i Sverige. Jag har ingen bostad eller bolagsinnehav i Sverige, så ingen anknytning.

Currency exchange doubts

Hi,
due to my country's regulations (Italy), last year I had to close my Italian bank account and subsequently transfer all my savings (less then 150k SEK) to my Swedish bank account (transaction n.1). Later on I moved the same sum (transaction n.2) to another bank account (N26 bank), but since the N26 accounts are in EUR I lost a percentage of the sum in this process, due to the lower exchange rate EUR-SEK.

Flyttat utomlands med sparkonto i Schweiz

Hej

Jag bor sedan ett par år utomlands i mellanösten och har nyligen öppnat ett konto i Schweiz för enkelheten där att handla med fonder.

Min fundering är att jag inte är utskriven ur sverige då jag har konto kvar med galma fonder och gammalt pensions spar så kommer skattemyndigheten att krusa sig och villja ha kapitalskatt eller något dyligt från mig efter som jag inte är utskriven?

Jag har ingen inkomst alls i sverige och har inte haft dom senaste åren.

Uthyrning bostadsrätt

Hej, 

Har en bostadsrätt som jag i dagsläget hur ut privat. Funderar på vad som är bästa sättet framåt om man tänkt ta detta vidare och kanske köpa på sig några fler. Det känns som ett AB är bästa vägen att gå i detta fallet?

Men hur beskattas man när det sker i ett aktiebolag? Känner inte att jag hittar rätt när jag söker på detta. 

Behålla Permanentbostad vid utlandsflytt utan väsentlig anknytning?

Jag och min fru flyttade ut till UK hösten 2015, där jag sedan arbetat och varit skattskyldig. Jag kommer att på i pension under slutet av 2020 och kommer inte att flytta tillbaka och skriva oss i Sverige. Vi planerar i stället att i början på 2021 flytta ner till antinge Spanien eller Portugal, köpa bostad och skriva oss där.

Låna till bolag

Hej 

Jag fundera på att investera i en fastighet som juridisk person - en bostadsrätt , i Sverige, där föreningen tillåtter permanent uthyrning i andra hand. För det måste jag starta ett bolag och låna till bolaget egna pengar för inköp av lägenheten. Kan jag ta ränta för mitt lån? Hur mycket är det rimligt enligt lag? Är det bra att ha en AB, Handelsbolag eller annat form? 

Tack på förhand!