Ev valutavinst vid flytt av (ärvda) utländska tillgångar till Sverige
- Läs mer om Ev valutavinst vid flytt av (ärvda) utländska tillgångar till Sverige
- 1 kommentar
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Om man har tjänst i Sverige men är tjänsteledig och arbetar i Norge som självständig näringsdrivande dvs ej har aktiebolag. Var deklarar man sin inkomst, i Norge eller Sverige? Den totala vistelsen utomlands var 2 månader.
Hej, Undrar om det finns något bra sätt att minimera skatten vid försäljning av ett fastighetsbolag (komanditbolag) som ägs av ett AB till 99,99%. Jag tror mig förstå att om man säljer enbart fastigheten får kbt ett resultat på mellanskillnaden av vad fastigheten är bokförd till och säljpriset och detta blir sedan föremål för bolagsbeskattning hos ABt. Om man istället säljer KBt blir bolagsskatten hos ABt istället skillnaden mellan vad andelen i kbt (anläggningstillgång) är bokförd till och försäljningspriset på kbt.
sitter o gör bokslut för ett ab och får ej årets skattekostnad att stämma. Tillgodoförd prel skatt o årets skatt är ej bokfört då de först syns på 2014/års skattekonto. Jag ser ju beloppen påbutskick från skm men vet inte hur jag skall boka. Hur får jag konto 2510 att stämma i bokslutet? Bokslutsprogrammet vill boka helt annat belopp än vad den uträknade skatten skall vara.
Hej,
min far tänkte ge bort sitt hus till oss tre syskon. Min bror är den som tänkte "ta över" huset. Är det möjligt att min far ger bort huset som gåva till min bror och att han sen ger oss kontanter som gåva istället för hus-andel...är det på så sätt möjligt att undgå ngn form av "försäljningsskatt"?
Hej!
Jag har spenderat förmiddagen med att försöka få klarhet i hur jag bör göra med en framtida inkomst från USA, men jag hittar motstridiga uppgifter och vet inte vad det är som gäller. Jag tänker förstås höra av mig till Skatteverket och fråga, men jag vill gärna veta så mycket som möjligt innan jag gör det. Jag är relativt ny på det här överlag och skulle bli väldigt glad om fel eller otydligheter uppdagas. Min situation är som följer:
- Jag är bosatt i Sverige
- Jag kommer att få lön från två företag i USA relativt snart
~~Skatteverket – Sveriges største skattesmitare!
Et statlig selskap som ser ut for å være totalt fri for alt som har med ærlighet moral og etikk å gjøre.
Alt vris og fortolkes til Skatteverkets fordel, under mottoet: Går det så går det.
I årevis kan de drive å tuske til seg skatt som de over hodet ikke har rett til.
At de kan holde på i årevis skyldes at dette forvaltningsrettsapparatet fungere som deres forlengede arm. En Kalle Anka rett i følge ledende svenske skattejurister.
Hejsan.
jag undrar hur reglerna är om man är folkbokförd i Norge men äger villa i Sverige?
måste man skatta på sin inkomst till Sverige då?
är super tacksam för svar:)
Jag flyttade till Sverige förre året efter några års arbete och bostad i Schweiz. (Jag är icke EU-medborgar och har aldrig bott i Sverige förrut.) Enligt schweizeriska pensionsreglerna tog jag en tillfälligt utbetalning av min schweizer pension för att köpa bostad i Sverige. I fallet jag säljer bostaden måste pengarna enligt reglerna återbetalas till pensionsfonden.
Ska pengarna jag tog ut beskattas i Sverige, och om ja, räknas det som kapital inkomst?
Tacksam för svar.
Jag var anställd i Sverige och fick lön utbetald i Sverige 2013 fram till och med augusti, dock åkte jag till Kina i början på Februari genom jobbet för studier. Utan traktamente och jag betalade alla kostnader under studieperioden själv.